DIARI CINTA SEORANG DAIE : Fiqhul Cinta (“,)

Inilah kalimah yang adikku FAIZUDDIN nukilkan sem dua dulu. Entah macam mana ble terkeluar idea pelik dari dia time tu. Haha. X silap aku time tu ngah blajar Fiqh Muamlat. Dia kata sem satu blajr Fiqh Ibadat , Sem 2 Fiqh Muamlat n nanti sem 5 kita kan blajar Fiqhul Hub. hahaha Semuanya penganan cerita KETIKA CINTA BERTASBIH. Din Walaupun mungkin dia tak ingat. Tapi aku ingat hampir semunya pasal adikku Faizuddin.


Zaman kolej memang indah, penuh gelak dan ketawa. Dan pasti tak boleh lari tentng cinta. Dan aku sudah lali dengan semunya kerana aku dah 4 kali rasanya jadi remaja dan alami cerita – cerita remaja yang berumur 18-21 tahun. Sejak di Matrix N.9, Politeknik, Kuin dan Last di Kias. DAh masuk 4 kali aku alami umur 18 bersama 4 tempat yang berbeza. Hehe Namun jujur disini, keadaanya lebih unic. Dan walaupun di Pusat Ilmu agama tersohor di KELANTAN ini pasti fitrah Ustaz dan Ustazah muda ini tidak dapat lari dari satu istilah CINTA…. Huhu….


Mungkin adik-adikku perasan bagaimana sem satu kita dulu…. Ramai muslimat-muslimat yang SYADIDUL Iqab hahaha… tapi bila dah masuk sem 4 ni….ehm paham2 jer lah… Hampir semuanya tangkap lentok abis dah….Biasalah semuanya dah cukup umur… (“,) .Mungkin adik-adikku perasan tentng seorang antara Syeikhah Syadid kat KIAS ni. Siap kita semua kena jerkah kat dia sem 1 dulu ingat tak…. Huhu Tapi aku still salut kat dia walaupun dia dah SEM 4 dia tetap sama. Cuma SYADID tu dah tak lah. Dengar kabar dah pegi jumpa Murabbi kita As-Syeikh Ustaz Zulqarnain untuk dicarikan bakal suami untuk dia… Apapun doakan terbaik untuk sahabiah kita n doakan pelajran dia tak jatuh ag. Doa sahabat akan tetap bersamamu..


Dalam 4 sem ini macam2 terjadi cerita adik-adikku, Ada yang dah bercinta 4 sem tapi Terhalang oleh orang tua. Ada yang kena mainkan oleh muslimat, then bila dah putus, muslimat tu terhegeh2 nak balik kat adikku ni (menyesal lah tuh)….. Dan Yang lagi best ada gak cerita CINTA 3 segi… haha.. yang ni lah cerita yang aku n adik-adikku terutama ROSALY YUNUSE n Wan OMAR gelak guling-guling. Haha. Cam dalam drama pun ada….hehe.. Then bila dah frusted menonggeng tu,,,, mula lah tulis kat wall FB bab putus asa lah… N SMS pun terbang kat aku cerita sal putus asa… la… Lonely lah mcam2 hal budak2 ni. Apapun semuanya baik muslimin @ muslimat, aku dah anggap antum semua cam adik-adik aku dah. Aku sangat-sangt paham situasi kalian…… belajar dari KESILAPAN k…Biasalah bila jadi frust cam ni… Aku bagi satu jer daripada ayat-ayat POWER aku……hahaha


CINTA ITU AKAN HADIR TANPA DIPAKSA……….. (“,)

Apapun belajarlah dari kesilapan… Aku pun zaman muda-muda banyak gak silap…mAybe lebih daripada antum lagi …Kesilpan tu mematangkan diri… Buat yang dah berpunya tu… Aku doakan cepat-cepatlah korang kawin… Jangan jadi cam abg apiz ni….. Kawan satu skolah dah ada anak, a.piz baru nak bebini… keje tak lagi…. Haha.. Kijoan payoh blako tuhhhh huhu….Apapun hargailah cinta anugerah ilahi ini dengan mengHALALkan cinta itu….Percayalah keberkatan akan hadir setelah cinta korang dihalalkan. Percayalah…. Hargailah Cinta Itu Sebelum Ia Hilang dari Kita…. Lastly Bi taufiq wan-Najah Untuk Exam Quran this week….Cinta –cinta pun. Stady jangan ditinggalkan….(“,)


Buat Yang belum menemui CINTA…. Don’t be sad……Aku PAsti Allah akan hadiahkan seseorang yang lebih baik dari apa yang engkau harapkan teman…..


Seringkali Kita berlari berkejar mencari Cinta, berkejaran kita kesana…. Namun Akhirnya CINTA itu hilang seperti biasa… Kita mencari lagi hingga akhirnya kita lelah keletihan… Dan untuk kesekian kalinya BUNGA yang kita inginkan itu dihinggap oleh KUMBANG yang telah ditakdirkan tuhan untuknya… Dan kita, kembali mencari….. Mencari …. Dan mencari……… (“,)




Leave a comment